Ved å klikke på "Aksepter" samtykker du til vår bruk av informasjonskapsler på enheten din.  Se vår personvernerklæring for mer informasjon.

Hjemmeside for små bedrifter: et konkurransefortrinn

Kevin Larsen
Sist oppdatert
December 6, 2023

Hvorfor en hjemmeside er essensiell for små bedrifter

Hjemmesiden er et vitalt verktøy for å tiltrekke seg nye kunder, etablere et profesjonelt omdømme, og øke salget. Uten en hjemmeside, risikerer små bedrifter å bli oversett av yngre og nye, eller tilflyttede kunder.

Som en liten bedrift har man ikke nødvendigvis ressursene til å ansette et salgsteam som opprettholder kontakt og jakter på leads og nye kunder. Og det er tross alt begrenset med antall kaffemøter og anbud en travel entreprenør får til i løpet av en arbeidsuke.

Det er snakk om konkurransedyktighet

Landskapet er i endring. Hvor en gang munn-til-munn og annonser i lokalavisa var nok til å holde bedriften opptatt, ser vi nå at ting er i bevegelse.

Potensielle nye kunder søker ofte etter tjenester basert på lokasjon, og uten en hjemmeside blir det nesten umulig for dem å finne din bedrift. En hjemmeside er derfor din beste mulighet til å nå ut til disse kundene.

Vi kommer stadig over hjemmesider som er utdatert, ikke er tilpasset mobiler eller bedrifter som ikke har en hjemmeside - da kan man gi et klart negativt signal til både kunder og partnere. Trenger din bedrift virkelig en nettside?

Vis at dere er tilgjengelig og åpen for business

Hva bør hjemmesiden inneholde?

Førsteinntrykket

Hjemmesiden er ofte det første møtet potensielle kunder har med din bedrift. Bruk denne muligheten til å vise hvem dere er, hva dere tilbyr, og hvorfor kunden skal velge dere fremfor alle andre.

Små bedrifter bør kunne vise til utførte prosjekter, referanser eller gode tilbakemeldinger. Det kan føles risikabelt for en kunde å benytte en liten aktør, og da trenger dere å bygge tillit og tiltro.

Viktige elementer på hjemmesiden

  • Kommunikasjon: Inkluder "kontakt oss"-sider eller chat-løsninger for enkel kommunikasjon.
  • Informasjon: Sett opp FAQ-seksjoner for å besvare vanlige spørsmål og redusere usikkerhet hos kunder.
  • Referanser: Vis til tidligere arbeid gjennom referansetekster og bildegallerier for å bygge tillit.
  • Bilder: Bruk bilder og grafikk for å skape det riktige inntrykket av bedriften.
  • Omtale: Benyttelse av positiv omtale forteller kunder at dere kan levere.

"Sosialt bevis" underbygger at dere er en seriøs virksomhet som kan levere

Redusert friksjon

Hjemmesiden gir deg mulighet til å besvare kundens spørsmål og bekymringer allerede før kontakten er opprettet. Tilgjengeliggjør informasjon som vanligvis ville gått over mail, gjør dokument nedlastbare, og bespar alle for tid.

Jo flere steg kunden må gå gjennom, jo større sannsynlighet er det for at kunden velger en annen retning. Spesielt innen B2B blir det foretrukket å kunne lete opp informasjonen man behøver raskt for å gjøre en vurdering, i stedet for å måtte sende en mail og vente på svar.

Markedsføringsverktøyet

Hjemmesiden er grunnsteinen for markedsføring. Den kan brukes til å annonsere tilbud, stillingsutlysninger, arrangementer, og nye produkter, samt innsamling av kundeinformasjon.

Sørg for at hjemmesiden er attraktiv og funksjonell, spesielt for besøkende fra annonser. Hvis landingssidene ikke er i god stand når de dukker opp, så har du brukt penger på mennesker som ikke kommer til å følge opp.

Kostnadseffektiv hjemmesideutvikling

Selv om mange små bedrifter ser på pris som en hindring, er det mulig å få til mye med lite. Å gå fra ingen hjemmeside til en enkel one-pager utgjør stor forskjell, til prisen av en kaffemaskin til kontoret. I tillegg så slipper du å fylle på med "kaffebønner" om du velger riktig nettsideløsning.

Det viktigste er å starte med noe, som du over tid kan bygge opp til å bli et flott verktøy på tvers av bedriften, og som kan skaleres opp for å dekke fremtidige behov.

Synlighet på Google og andre søkemotorer

Å bli synlig og rangere i søkemotorer kan ta tid, typisk 3-6 måneder før man ser resultater av SEO arbeid. Alder på domene ditt har også en del å si, så jo tidligere du starter å rangere jo bedre.

Men, med litt ekstra initiell innsats kan du få hjemmesiden til å bli en dedikert selger. Les vår lille SEO guide her.

Lokal SEO gjør at folk finner dere når dere er i samme område, kommune eller fylke

Google Business profilen

For små bedrifter er det lurt å sette opp Google Business profilen som et supplement til hjemmesiden. Den gjør det mulig å lande flere treff på lokale søk, når kunder søker etter tjenestene eller produktene dere leverer i deres område eller på Google Maps.

Profilen kan settes opp hos Google, via denne lenken.

Attribution

Storyset, freepik

Vectorjuice, freepik

Pch.vector, freepik

artikler innen

Økt synlighet og booking med ny nettside for KriGer Yachting
Kundehistorier
Webutvikling

Økt synlighet og booking med ny nettside for KriGer Yachting

Vi utviklet en brukervennlig og estetisk nettside for KriGer Yachting, som har økt synlighet og booking av skjærgårdscruise.
LES MER
5 nyttige verktøy for digital markedsføring
Guider
Digital markedsføring
Webanalyse
SEO

5 nyttige verktøy for digital markedsføring

Vi utforsker fem nyttige verktøy for digital markedsføring: Meta Business Suite, ChatGPT, Google Analytics, Google Search Console, og Canva
LES MER
Vi har utviklet easyReq sin nye nettside
Kundehistorier
Webutvikling

Vi har utviklet easyReq sin nye nettside

Vi har utviklet en ny, brukervennlig nettside for easyReq, som allerede har ført til flere henvendelser få dager etter lansering.
LES MER
Havøysund Hotell sin nye nettside
Kundehistorier
Webutvikling

Havøysund Hotell sin nye nettside

Vi oppgraderte Havøysund Hotells nettside med profesjonelle bilder og en elegant one-page design, som gjorde daglig leder Logan svært fornøyd.
LES MER
Slik økte vi synligheten til Vernesenteret på sosiale medier
Digital markedsføring
Videoproduksjon
Kundehistorier

Slik økte vi synligheten til Vernesenteret på sosiale medier

Vi har økt synligheten til Vernesenteret gjennom en omfattende digital markedsføringskampanje, inkludert artikler, videoer, bilder og annonser på sosiale medier.
LES MER
Hvordan genererer vi over 80% av Evolos henvendelser?
Kundehistorier
Digital markedsføring
Webutvikling

Hvordan genererer vi over 80% av Evolos henvendelser?

Optimalisering av Evolos Meta-annonser sikrer 80% konverteringer via Facebook, med fokus på kvalitetsinnhold og strategiske landingssider.
LES MER
Alle artikler

Få kontroll over markedsføringen

Digital markedsføring tilpasset dine behov

Thank you! Your submission has been received!
Oops! Something went wrong while submitting the form.