Landingssider: en verdiful investering

Kevin Larsen
Sist oppdatert
November 24, 2023

I den digitale slagmarken, har bedriftens nettside blitt avgjørende for å tiltrekke og engasjere nye kunder, men høy nettsidetrafikk er imidlertid bare halve kampen. Det er like viktig å konvertere denne trafikken til salg eller leads.

Og her kommer viktigheten av velutformede landingssider inn. De fungerer som det første punktet for interaksjon mellom nettstedet vårt og besøkende, og avgjør ofte om disse besøkende vil bli kunder eller ikke. En sterk kombinasjon av nettsidetrafikk og effektive landingssider er nøkkelen til digital markedsføring.

Landingssider krever innsats, men gir resultater

Å lage en effektiv landingsside krever tid og innsats. Du må ha et klart mål for siden, teste hva som fungerer, og gjøre kontinuerlige forbedringer. Men når du får det til, kan landingssider være svært effektive. For eksempel kan en "click through" landingsside fokusere kunden på fordelene ved et produkt, og deretter lede dem til handlekurven. En "lead magnet" landingsside kan tilby noe gratis i bytte for kundens kontaktinformasjon, bygge tillit og skape en kunderelasjon.

Eksempel på lead magnet landingsside

Annonser og landingssider

Annonser og landingssider har et symbiotisk forhold i digital markedsføring. Etter annonsen har fanget oppmerksomheten, er vi nødt til å lede frem til en fornuftig plass. Og her holder det ikke å lede til en facebook side.

Når en potensiell kunde klikker på annonsen din(sosiale medier, Google Ads, osv), blir de ledet til landingssiden. Her har du muligheten til å dykke dypere inn i budskapet ditt, gi mer detaljert informasjon, og mest viktig, gi en klar vei til konvertering - enten det er å kjøpe et produkt, registrere seg for en tjeneste, eller gi kontaktinformasjon for fremtidig oppfølging. I denne forstand, arbeider annonser og landingssider sammen for å maksimere effekten av markedsføringen.

Fra Google annonse til landingsside

Hva skiller en landingsside fra andre sider

Landingssider er som oftest designet med et enkelt fokus eller mål. Målet er å begrense distraksjoner og få full fokus på produktet eller tjenesten, og veilede kunden til en CTA, samtidig som det tilbyr dem noe av verdi.

Her er noen typiske kjennetegn for en landingsside:

  • Et klart budskap: Det aller første en besøkende bør se er en klar og tydelig forklaring på hva produktet eller tjenesten er, og hvorfor det er nyttig.
  • Call-to-Action (CTA): CTA er en oppfordring til handling, som oppmuntrer besøkende til å konvertere. Dette kan være i form av å fylle ut et skjema, melde seg på en e-postliste, laste ned en rapport, etc.
  • Design: Det visuelle aspektet av landingssiden skal være tiltalende og innbydende. Et godt design kan forbedre brukeropplevelsen og hjelpe besøkende med å konvertere.
  • Social Proof: Kundevurderinger, uttalelser, og casestudier kan være effektive former for sosial bevis på landingssiden.
  • Enkel navigering: En landingsside bør ha enkel og tydelig navigasjon. Det kan hjelpe å holde antallet koblinger og menypunkter til et minimum for å unngå at brukerne blir distrahert. I noen situasjoner kan det gi mening å gjøre siden fullstendig isolert, ved å fjerne både header og footer på landingssiden.
En hero seksjon som kunne vært en landingsside​

Landingssider gir fokus og øker salg

Landingssider hjelper kundene til å fokusere på det du vil at de skal gjøre, og fremhever fordelene ved å handle hos deg. Uten landingssider, kan nettstedet ditt ha for mye ufokusert og generelt innhold, noe som kan føre til tapte salg og leads. Ved å investere i landingssider, kan du øke konverteringsratene og øke ROI digital markedsføring.

Landingssider har en 160 % høyere konverteringsrate sammenlignet med andre typer registreringsskjemaer.​

Statistikk fra marketsplash

Måling av landingssidens ytelse

Etter å ha implementert en landingsside, er det viktig å måle dens ytelse og gjøre nødvendige justeringer for å forbedre konverteringsrater. Det er noen nøkkelindikatorer å følge med på:

  • Trafikk: Antall besøkende som lander på siden.
  • Konverteringsrate: Andelen besøkende som utfører ønsket handling, som å fylle ut et skjema eller kjøpe et produkt.
  • Bounce Rate: Andelen besøkende som forlater siden uten å utføre noen handling.
  • Gjennomsnittlig tid på siden: Hvor lenge besøkende blir på siden. Jo lengre tid, jo mer engasjerte er de sannsynligvis.

Optimalisering av landingssider

Det er viktig å optimalisere landingssiden for å oppnå best mulig ytelse. A/B-testing er en effektiv metode for dette. Ved å lage to versjoner av samme side med små forskjeller, kan du sammenligne resultatene for å se hvilken som presterer best. Du kan eksperimentere med forskjellige CTA-knapper, overskrifter, bilder, og så videre.

Dette kan også inkludere A/B testing av selve annonsene som leder til siden.

Konverteringer kan økes med opptil 300 % eller mer hvis riktig målretting og testing implementeres.

Statistikk fra marketsplash

Ulike Typer Landingssider

Landingssider kan være av mange typer, avhengig av hva målet ditt er. Her er noen av de mest vanlige:

  • Lead Capture-sider: Disse sidene har skjemaer designet for å samle inn kontaktinformasjon fra besøkende, slik at de kan bli konvertert til potensielle leads.
  • Klikk-gjennom-sider: Disse sidene brukes ofte i nettbutikker og har som mål å overtale besøkende til å klikke på en 'kjøp nå' knapp eller lignende, og bli sendt videre til en kjøpsside.
  • Informasjonssider: Disse landingssidene er designet for å gi potensielle kunder all informasjonen de trenger for å ta en informert beslutning. Dette kan omfatte detaljer om produktets eller tjenestens funksjoner, priser, og mer.
  • Event-sider: Hvis du arrangerer en konferanse, webinar eller annen begivenhet, kan en landingsside være et effektivt verktøy for å samle påmeldinger.
  • Takk-sider: Når en bruker har utført en handling som å fylle ut et skjema, meldt seg på til konferansen, abonnere på en tjeneste, eller gjøre et kjøp, er takk-sider en god måte å bekrefte handlingen og videreføre kommunikasjonen med brukeren.
Eksempel på klikk-gjennom landingsside​

Landingssider og SEO

Selv om hovedformålet med en landingsside er å konvertere besøkende til leads eller kunder, er det også mulig å optimalisere landingssider for søkemotorer. Dette vil ikke bare øke synligheten din i søkemotorer som Google, men også tiltrekke mer kvalifisert trafikk - brukere som allerede er interessert i hva du tilbyr.

Å optimalisere landingssider for SEO involverer å bruke relevante nøkkelord i overskriftene, innholdet og meta-beskrivelsene. I tillegg bør sidene laste raskt og ha et mobilvennlig design.

Eksempel på nøkkelord statistikk fra Google Keyword Planner​

Spennende resultater

Landingssider er mer enn bare en side på nettstedet ditt. De er et kraftig verktøy for å drive konverteringer og forbedre ROI for din markedsføring. Så uansett om du selger produkter, tjenester, eller bare prøver å generere leads, er landingssider en investering som er verdt å vurdere.

Selvfølgelig, så må man jo ha en nettside å plassere landingssiden på også.

Attributions

Image by storyset on Freepik

artikler innen

Slik økte vi synligheten til Vernesenteret på sosiale medier
Digital markedsføring
Videoproduksjon
Kundehistorier

Slik økte vi synligheten til Vernesenteret på sosiale medier

Vi har økt synligheten til Vernesenteret gjennom en omfattende digital markedsføringskampanje, inkludert artikler, videoer, bilder og annonser på sosiale medier.
LES MER
5 nyttige verktøy for digital markedsføring
Guider
Digital markedsføring
Webanalyse
SEO

5 nyttige verktøy for digital markedsføring

Vi utforsker fem nyttige verktøy for digital markedsføring: Meta Business Suite, ChatGPT, Google Analytics, Google Search Console, og Canva
LES MER
Hvordan genererer vi over 80% av Evolos henvendelser?
Kundehistorier
Digital markedsføring
Webutvikling

Hvordan genererer vi over 80% av Evolos henvendelser?

Optimalisering av Evolos Meta-annonser sikrer 80% konverteringer via Facebook, med fokus på kvalitetsinnhold og strategiske landingssider.
LES MER
Vi har utviklet nettsiden til Alten Lodge
Webutvikling
Kundehistorier

Vi har utviklet nettsiden til Alten Lodge

Alten Lodge ønsket å oppdatere sin nettside for å forbedre inntrykket blant potensielle gjester.
LES MER
Hvordan vi gjorde finnmark moods bookbar!
Webutvikling
Kundehistorier

Hvordan vi gjorde finnmark moods bookbar!

Vi har hjulpet finnmark moods med hvordan de tilbyr og administrerer sine turer, takket være implementeringen av bookingssystemet GoToHub.
LES MER
Hvordan vi satte Havspeil på kartet
Digital markedsføring
Kundehistorier
Videoproduksjon

Hvordan vi satte Havspeil på kartet

Opplev Havspeil gjennom beboernes øyne: Personlige fortellinger og livet ved sjøen fremhevet i vår seks måneder lange markedsføringskampanje.
LES MER
Alle artikler

Få kontroll over markedsføringen

Digital markedsføring tilpasset dine behov

Thank you! Your submission has been received!
Oops! Something went wrong while submitting the form.