Ved å klikke på "Aksepter" samtykker du til vår bruk av informasjonskapsler på enheten din.  Se vår personvernerklæring for mer informasjon.

Hva er en backlink

En backlink, også kjent som en "inngående lenke" på norsk, er en lenke fra én nettside til en annen. Backlinks spiller en viktig rolle i søkemotoroptimalisering (SEO) fordi de kan i stor grad hjelpe med å øke en nettsides autoritet og rangering i søkemotorresultatene.

Her er noen kjappe punkter om backrefs:

  • Autoritet: Backlinks fra autoritative og relevante nettsteder kan forbedre din nettsides autoritet i søkemotorens øyne. Jo høyere autoritet den lenkende nettsiden har, desto mer verdifull anses backlinken å være.
  • Relevans: En backlink fra en nettside som er relevant for ditt eget innhold, gir mer SEO-verdi enn en backlink fra en irrelevant nettside.
  • Ankertekst: Teksten som brukes i hyperlinken (ankerteksten) kan påvirke hvordan søkemotorer vurderer relevansen av backlinken.
  • Nofollow vs. Dofollow: Backlinks kan enten være "dofollow" eller "nofollow." Dofollow-lenker gir SEO-verdi, mens nofollow-lenker ikke gjør det direkte, men kan fortsatt ha verdi for trafikk.
  • Trafikk: Backlinks kan også generere henvisningstrafikk. Hvis noen klikker på en backlink og kommer til din nettside, kan dette bidra til økt trafikk og potensielle konverteringer.

Backlinks anses som en av de viktigste faktorene for å rangere høyt i søkemotorer som Google. Derfor er det en vanlig strategi innen SEO å jobbe med å få backlinks gjennom ulike metoder som gjesteblogging, samarbeid med partnere, innholdsmarkedsføring og andre PR-aktiviteter.
Spesielt i 2023 og 2024 har Google utført endringer som gjør backlinks og nettsidens autoritet enda viktigere for å oppnå gode rangeringer. Dette er en bieffekt av Googles innsats for å begrense AI generert spam på nett, men har hatt negativ påvirkning på små og niche nettsider.