Ved å klikke på "Aksepter" samtykker du til vår bruk av informasjonskapsler på enheten din.  Se vår personvernerklæring for mer informasjon.

Hva er CAC

Customer Acquisition Cost (CAC), eller kundeanskaffelseskostnad på norsk, refererer til de totale kostnadene som en bedrift pådrar seg for å få en ny kunde. Dette inkluderer alle utgifter knyttet til markedsføring og salg, som kan omfatte:

  1. Markedsføringskostnader: Utgifter til annonsering (online og offline), innholdsproduksjon, søkemotoroptimalisering (SEO), sosiale medier-kampanjer, e-postmarkedsføring, og andre markedsføringsaktiviteter.
  2. Salgskostnader: Lønn og provisjon til salgsteamet, kostnader ved salgsverktøy og programvare, reiseutgifter for salgspersonell, og andre relaterte utgifter.
  3. Support og kundeservice: Utgifter til kundeservicepersonell og verktøy som støtter kundene gjennom kjøpsprosessen.


CAC benyttes til å vurdere lønnsomhet og effektivitet av markedsføring og salgsaktiviteter.
Beregningen kan blant annet måles opp mot Customer Lifetime Value(CLV), eller kundens livstidsverdi på norsk.