Skip to main content

SEO – Hvorfor er det viktig å tenke på?

By 25. oktober 2021Markedsføring

Skriver du innlegg og artikler på din nettside? Da er det viktig å ha kontroll på søkemotoroptimalisering, eller SEO. Hvorfor er det viktig å tenke på SEO? Det får du svar på her.

Skjerm med grafer fra Google Search Console.

SEO er det som avgjør hvor høyt opp nettsiden din kommer i et Google-søk. SEO gir trafikk, og trafikk gir resultater på bunnlinjen.

Derfor lønner det seg å sette seg inn i hva som gjør at du klatrer oppover på søkeresultatene. Å jobbe aktivt med SEO er å forstå og jobbe på lag med Googles algoritmer.

Google Search Console for bedre søkemotoroptimalisering

Google Search Console er en gratis tjeneste som Google selv tilbyr. I Google Search Consolen får du en oversikt over statistikker på nettsiden din, i tillegg til at du får innsikt i hvordan nettsiden presterer i organiske søk samt hvor god utforming nettsiden din har.

Organisk innhold er innhold som ikke har betalte plasseringer, altså som ikke er annonseinnhold.

Plug-in for SEO

Det finnes verktøyer som sjekker hvor god SEO du har på det du skriver. Sjekk om din publiseringsplattform støtter SEO plug-ins. En plug-in, eller programutvidelse på norsk, er et tilleggsverktøy som kan lastes ned ved behov.

Slike verktøy gir deg en kvalitetssjekk på teksten din, og gir deg tips til hva som kan og bør gjøres bedre. Er du fersk i SEO-gamet er slike verktøyer supre for å komme i gang. Men de er ikke bestandig til å stole på.

Skjerm med publiseringsplattform og SEO plug-in.

En tekst som tikker alle boksene i et slikt verktøy kan likevel havne lavt på Googles søketreff. Hvorfor det er sånn er vanskelig å svare på, men en grei ting å huske på er at tekstene du skriver er ment for lesere, ikke algoritmer.

Det er også verdt å nevne at ikke alle tips er like gode, og at det ofte vil variere hva som gjør utslag på algoritmene. Artikkelen din måles opp mot konkurrerende artikler og sider, ikke bare algoritmer.

Google baserer algoritmene sine på over 200 parametre, så å si hvilke som veier tyngst i hver enkelt tilfelle er ikke lett. Å sette seg inn i SEO og ikke kun belage seg på plug-ins er derfor viktig.

Her er noen punkter som er lurt å ha i bakholdet når du skiver:

Spørsmål

Google foretrekker spørsmål, eller rettere sakt; Google foretrekker å kunne gi svar på spørsmål. Klarer du å identifisere hvilke spørsmål målgruppen din har rundt et tema, og svare på spørsmålene på en tydelig og dyptgående måte har du scoret en høy stjerne hos Google.

I tillegg til å svare på spørsmål er det viktig at nettsiden din fremstår som troverdig. Om lesere oppfatter nettsiden din som troverdig vil de velge å komme tilbake for mer informasjon.

Dette gjøres ofte gjennom merkevarebygging, eller branding – som du kan lese mer om her.

Hold lesetiden på nettsiden din høy

Dette viser at leserne har funnet noe de synes er interessant. Google registrerer da at dette kan være interessant for flere – og pusher deg høyere på søkeresultatene. I tillegg til at du har god kvalitet på innholdet ditt, bør du illustrere innholdet.

Ett godt tips er å ha bilder eller videoer på siden. Og disse skal jo aller helst være relevante for det du skriver om. I tillegg kan det være fint med tekstbokser ol., men husk at dette må være både relevant og passe inn i utformingen av nettsiden din.

Skjerm med publiseringsplattform med SEO plug-in.

Hold lastetiden kort

Hvor lang tid tar det å laste inn siden din? Google måler hvor raskt en side laster og tar det med inn i beregningen av hvor egnet den er og hvor langt opp den havner i søkeresultatene. Og om ikke Google gjør det, gjør brukerne det. Klikker man seg inn på en side og den bruker tid på å laste er det fort gjort å klikke seg ut igjen og prøve neste.

Sider som bruker mer enn tre sekunder å laste inn blir rangert dårlig hos Google. Derfor er det en fordel å ha små filer. Det er også viktig å ha god universell utforming.

I Google Search Console får du en oversikt over hvordan nettsiden din scorer på disse faktorene.

Søkeord

Sier vi at en artikkel skal fungere som et svar på et spørsmål er søkeordet temaet for spørsmålet. Dette er temaet for artikkelen din. Jobber du aktivt med søkeordet ditt gjennom skrivingen vil artikkelen ha en fin rød tråd, og besvarer spørsmålet ditt godt.

Google forstår synonymer og forkortelser så du kan bruke variasjoner av søkeordet ditt uten at dette ødelegger for SEO.

Er du usikker på hva folk søker på innenfor ditt felt finnes det verktøyer som gir deg oversikt. For eksempel har tidligere nevnte Google Search Console oversikter hvor du kan samle inn søkeord.

Det finnes fallgruver når det kommer til søkeord. Om du skriver flere artikler som omhandler samme tema er det viktig at du spisser de slik at de ikke ender opp med å konkurrere mot hverandre i Googles søkeresultater. I enkelte tilfeller kan det også være greit å oppdatere en gammel artikkel enn å skrive en ny om samme tema.

SEO optimalisering

Optimaliseringen er et av de viktigste stegene i selve SEO-jobben. Særlig tittel og meta-beskrivelse er viktig her. Tittel og overskrift er ikke det samme. Tittelen er det som vises i Googles søkeresultater, mens overskrift er selve overskriften i artikkelen din. Disse trenger ikke være det samme.

Tittel er noe av det Google tar i betraktning når de rangerer artikler. Derfor er det viktig å jobbe aktivt med tittel i sammenheng med søkeordet ditt.

I overskriften har du mer spillerom. Her kan du være mer kreativ, men husk sammenheng med tittel, søkeord og resten av artikkelen.

En meta-beskrivelse er teksten som kommer opp i det lille feltet i Google. Dette er muligheten din for å få leserne til å velge din tekst til fordel for andre tekster. Meta-beskrivelsen gjør ikke noe direkte utslag på Googles algoritmer, så her er fokuset å fange leseren.