Skip to main content

Instagram Reels – kreativ kommunikasjon

By 30. september 2021Markedsføring

Kommuniser med dine følgere og andre brukere på Instagram gjennom Reels! Kast deg på trender og lag korte snutter som fenger.

Bilde av en mobiltelefon som viser Mediaveiens Instagram-konto. Magnus i bakgrunnen.

Instagram har lenge dominert i sosiale medier-gamet. Plattformen har vært svært populær gjennom en årrekke. Noe av grunnen til det er at de har vært gode i å møte konkurrentene sine når det gjelder funksjoner. De har vært flinke i å legge til funksjoner etterhvert som konkurrerende plattformer har vokst frem. For eksempel lanserte de historie-funksjonen sin i 2016. Når Instagram-historier kom ut så mange likhet til Snapchat sitt historie-konsept. I 2020 lanserte Instagram sin nyeste funksjon, nemlig Reels. Dette kom i kjølvannet av popularitets-boomen til TikTok.

Kommuniser med dine følgere på en ny måte

Om du ønsker å holde deg aktuell på en platform som Instagram er det viktig å følge med på, og hoppe på, de nye funksjonene som blir lansert. På samme måte som Historier gir Reels deg muligheten til å kommunisere med dine følgere på en ny måte. Reels har en egen tidslinje hvor innleggene dine kan sees av et stort publikum. I tillegg kan de bli vist i utforskeren sammen med de «vanlige» bilde/video-innleggene. Om du ønsker det kan du også poste reels på tidslinjen.

Lag kreativt innhold

Inne i reel-skaperen får du tilgang til flere funksjoner som hjelper deg å skape kult og kreativt innhold. Du har muligheten til å velge lyd og musikk fra Instagrams lyd-bibliotek. I tillegg får du tilgang på effekter og filtre, du kan justere hastighet og lage sømløse overganger. Selve filmingen kan gjøres «hands-free», du kan filme ett og ett klipp for så å sette det sammen, eller filme alt på en gang. Du kan også laste opp innhold fra kamerarull.

Hold et øye med trender

Trender er en stor del av å holde seg aktuell på reels. Det er en fordel å sette seg inn i hvilke lyder og trender som går rundt. Lage din egen versjon og del. På denne måten er det lett å bli plukket opp av algoritmene og havne i tidslinja til flere. Legg gjerne til en vri som gjør reelen relevant for hvem du er eller hva du driver med. Alle liker å kjenne seg igjen i innhold.

Ønsker du å lese mer om markedsføring på Instagram? Vi har samlet 6 av våre beste tips her!