Skip to main content

6 Tips til markedsføring på Instagram

By 10. mars 2020september 30th, 2021Markedsføring

Instagram er en av de største sosiale medie-flatene i dag. Og markedsføring på Instagram er stadig viktigere. Det er en stor sannsynlighet at din kundegruppe bruker Instagram. Dette er en av flere grunner til at din bedrift bør være aktiv på plattformen. 39% av Norges befolkning over 18 år bruker Instagram hver eneste dag i følge Ipsos SoMe Tracker Q2´21. Men hvordan lykkes du med markedsføring på Instagram?

Under har vi samlet våre tips til hvordan du kan få det meste ut av din Instagram satsning!

1. Regelmessige publiseringer

Å lage en publiserings strategi som er tydelig på hvor mange ganger i uken dere skal publisere innhold på deres Instagram profil er viktig. Instagrams algoritme prioriterer regelmessige publikasjoner høyere enn publikasjoner som får mye engasjement. Dette vil si at du bør publisere innlegg av høy kvalitet ofte for å holde deg synlig.

I Mediaveien publiserer vi ett til to innlegg om dagen.

2. Publiser flere typer innhold

Hovedfokuset i innleggene dine bør ikke være salg. Med mindre du har en pågående kampanje som er veldig god, og som det er nødvendig å markedsføre. Godt innhold består for det meste av å dokumentere virksomheten. Får du en god rutine på publiseringene dine er dette en kostnadseffektiv måte å holde følgerne dine oppdatert, nettopp det ikke tar lang til å knipse et bilde når du er ute på oppdrag.


Ønsker du å gi enda mer verdi til følgerne dine er det fint å ha faste spalter. Et godt og enkelt eksempel er å legge ut tips og triks fra din bransje. Du kan lage “Dagens tips” eller “Ukas tips” hvor du kommer med nyttige tips som er relevant for din målgruppe, du er tross alt ekspert innen ditt felt. Kan du levere verdi til din målgruppe, skiller du deg ut som en positiv aktør.
 
En spalte kan bestå av en «gjør det selv (DIY) video» eller en bildeserie hvor du viser fremgangsmåte på relevante oppgaver. Du kan for eksempel lage video eller en bildeserie om “Hvordan sjekke oljen på skuteren”, “Hvordan ser et brukelig vinterdekk ut” eller “Hvordan fortøye båten”. 

Her ser dere eksempel på hvordan bilde vi brukte for å dokumentere vårt oppdrag for Låssenteret AS ThermoGlass og en tips-video om teksting til dine videoer:

3. Hashtags

Bruk av hashtags gjør innholdet lettere å finne i utforsker-fanen. Hashtags er også søkbare, som vil si at om noen søker på #markedsføring, vil de få opp alle innlegg som er postet under taggen. Om du ønsker å bli funnet gjennom søk er det lurt å ha en oversikt over hvilke tagger som er relevant for din målgruppe, og bruke de ofte slik at du blir mer synlig i feeden til dine ønskede mottakere.

I dag har Instagram gjort det mulig å inkludere opp til 30 hashtags i ett innlegg, men det viser seg at det magiske tallet for hashtags er 11. I følge Digital opptur øker du sannsynligheten for at innlegget ditt blir oppdaget ved hele 84% ved bruk av 11 relevante tagger.

Når du bruker tagger i innleggene dine er det aller viktigst at de er relevante for innholdet og målgruppen din. Gjør noen undersøkelser gjennom å søke på tagger du tenker kan være relevant og følg opp taggene du bruker ofte for å sjekke hvor synlig innleggene dine er under de forskjellige taggene.

4. Biografi

En biografi skal være en kort presentasjon av instagram-kontoen. Du får 150 tegn til rådighet så her gjelder det å fatte seg i korthet. Bioen er som oftest det første en besøkende leser på profilen din, så tenk gjennom hva du ønsker å formidle. Instagram har også åpnet for å legge til dine egne hashtags i bioen. Her kan du legge til hashtagger du har laget selv eller hashtagger du bruker ofte i dine innlegg.

Nede i biografien får du muligheten til å legge til en link til hjemmesiden din. Har du ikke en egen hjemmeside så har du kanskje en link til en annen sak du ønsker å rette oppmerksomhet mot, men husk å ikke lede besøkende bort fra siden din unødvendig.
 
I vår biografi har vi prioritert våre tjenester og flagskip kunder. Link funksjonen har vi brukt på å linke til nettsiden vår. Vi har også lagt til vår fysiske adresse.

5. Instagram-stories

I story-funksjonen på Instagram kan du legge ut bilder eller videoer. Disse forsvinner etter 24 timer, med mindre du «lagrer» den som et høydepunkt. Instagram-Stories gir deg muligheten til å samhandle med følgerne dine i form av meningsmålinger, spørreskjemaer og tagging av andre brukere. I tillegg kan du dele andres innlegg i din egen story. Mange bruker story-funksjonen som en mer personlig måte å kommunisere med følgerne sine.

Bruk av stories er også noe algoritmene til Instagram liker.

Ønsker du at innholdet du legger ut på story skal ligge ute utover 24 timer kan du markere det som et høydepunkt. Dette gjør du nede i menyen på storyen etter at den er lagt ut i feeden. Høydepunktene dine vises inne på profilen din under biografien.

Du kan redigere bildene som vises på høydepunktene ved å holde fingeren din på det aktuelle høydepunktet du ønsker å redigere. Da får du muligheten til å laste opp ett bilde. Vi har valgt å bruke ikoner for å få en mer sømløs look.

6. Annonsering

Den siste tiden har vi sette en fallende kurve for organisk (gratis) rekkevidde på plattformer som Instagram og Facebook.

Det er derfor viktigere nå en før å promotere innlegg for å oppnå den synligheten du ønsker. Her i Mediaveien betaler vi ca. 50 kroner for hver tusende visning av vårt innhold i nyhetsstrømmen til Instagram og Facebook.

Promoterer du et innlegg med 240 kroner i budsjett over 6 dager mot din målgruppe, vil du begynne å se en mye større rekkevidde for dine innlegg.

Vi har til nå promotert innhold for 154 000 kroner på Instagram og Facebook. Med dette budsjettet har vi nådd ut til 143 000 individuelle personer, som har blitt eksponert for våre innlegg over 3 millioner ganger. Av denne statistikken er ca 10% brukt på kunde-kontoer.

Hold deg oppdatert på trender på Instagram! Les mer om Reels her.