Det er en stor sannsynlighet at din kundegruppe bruker Instagram. Dette er en av flere grunner til at din bedrift bør være tilstedet på plattformen.

37% av Norges befolkning over 18 år bruker Instagram hver eneste dag! Dette er de høyeste tallene vi noen gang har registret for daglig bruk i Norge i følge Ipsos SoMe Tracker Q4´19.

Her har vi samlet våre tips til hvordan du kan få det meste ut av din Instagram satsning!

1. Regelmessige publiseringer

Det er lurt å lage en publiserings strategi som er tydelig på hvor mange ganger i uken dere skal publisere innhold på deres Instagram profil.

Instagram sine algoritmen prioriterer regelmessige publikasjoner over publikasjoner som får mye engasjement på plattformen. Dette vil si at du bør publisere innlegg med høy kvalitet ofte for å holde deg synlig for målgruppen din.

Vi har laget en stategi for Mediaveien hvor vi publiserer 1 til 2 innlegg om dagen.

2. Publiser flere typer innhold

Når det kommer til type innhold du bør publisere på Instagram er dokumentering en god start. Dette er den letteste måten du kan begynne med publikasjonene, fordi dette krever bare at du dokumenterer det som allerede skjer.  
 
Du vil gi enda mer verdi til dine følgere hvis du publiserer tips og triks fra din bransje. Her kan du lage “Dagens tips” eller “Ukas tips” hvor du kommer med et nyttig tips som er relevant for din målguppe. Gir du verdi til din målgruppe, skiller du deg ut fra alt støyen vi ser i sosiale medier og på nett.
 
Du kan for eksempel lage video om “Hvordan sjekke oljen på skuteren”, “Hvordan ser et brukelig vinterdekk ut” eller “Hvordan fortøye båten”. 

Her ser dere eksempel på hvordan bilde vi brukte for å dokumentere vårt oppdrag for ThermoGlass AS og en video med tips om teksting til dine videoer.

Eksempel på dokumentering av oppdrag
Eksempel på en video med tips

3. Hashtags

Innholdet vårt blir lettere å finne i utforsker fanen når vi bruker hashtager aktivt. Du kan også søke etter hashtags eller trykke deg inn på eksisterende hashtags for å se innhold med samme hashtag.

Det er viktig å bruke hashtags # som passer til innholdet du publiserer. Har du bilde av noen elektrikere kan hashtagene for eksempel være #Elektriker #Elektro #Montør #NEK400 #Montering #230v #WAGO #PLS.

Vi kan finne opp nye hashtags som vi oppfordrer andre til å bruke for å få nærmere kontakt med målgruppen.

Eksempel på hashtags

4. Biograf

Siden du bare kan skrive 150 tegn i biografien på Instagram er det viktig at du får skrevet den viktigste informasjonen om din bedrift.

Nede i biografien får du muligheten til å legge til en link, her kan du linke til din nettside eller annet innhold som kan være nyttig for følgerne dine.

Instagram har åpnet for å legge til dine egne hashtags i bioen som åpner en verden av muligheter for markedsførere. Her kan du legge til hashtagger du har laget selv eller hashtagger du bruker ofte i dine innlegg.
 
I vår biografi har vi prioritert våre tjenester og flagskip kunder. Her har vi brukt link-funksjonen til å linke til den nyeste podkasten vi har sluppet.
Vi har også lagt til kontaktinformasjon som e-post og telefonnummer slik at følgerne lett kan ta kontakt.

Biografien til Mediaveien

5. Instagram-Stories

Instagram-Stories gir oss muligheten til å samhandle med våre følgere i form av meningsmålinger, spørreskjemaer i deres nye “Ask me anything” funksjon og tagging av andre brukere.

Bruk av stories er også noe algoritmene til Instagram liker.

Når det er noe jeg ønsker å si til mine følgere, bruker jeg å filme meg selv og legge ut på stories funksjonen. Dette er en god måte å bli enda mer personlig med de som følger deg.

Legger vi ut en et innlegg på stories vil det forsvinne etter 24 timer hvis vi ikke lagrer det. Vi kan lagre våre stories ved å legge de til høydepunkter som vi opprette selv.

Du kan redigere bildene som vises på høydepunktene ved å holde fingeren din på det aktuelle høydepunktet du ønsker å redigere. Da får du muligheten til å “Rediger høydepunkt” som lar deg laste opp bildet du ønsker. Vi har valgt å bruke ikoner for å få en mer profesjonell look.

Eksempel på høydepunkter hvor Instagram-Stories lagres

6. Annonsering

Den siste tiden har vi sette en fallende kurve for organisk (gratis) rekkevidde på plattformer som Instagram og Facebook.

Det er derfor viktigere nå en før å promotere våre innlegg for å oppnå den synligheten vi ønsker. Her i Mediaveien betaler vi ca. 50 kroner for hver tusende visning av vårt innhold i nyhetsstrømmen til Instagram og Facebook.

Promoterer du et innlegg med 240 kroner i budsjett over 6 dager mot din målgruppe, vil du begynne å se en mye større rekkevidde for dine innlegg.

Vi har til nå promotert innhold for 46.000 kroner på Instagram og Facebook. Med dette budsjettet har vi nådd ut til 63.000 individuelle personer, som har blitt eksponert for våre innlegg over 760.000 ganger.