Det er mange som lurer på hvorfor man skal starte en podkast og hva man får ut av det. Podkast blir mer og mer sentralt i dagens samfunn og folk hører på det når de kjører bil, trener, går tur, er på flyet, når de vasker eller støvsuger.

I følge e24 så vokser podkast markedet sterkt i Norge!

Klarer du å bli en del av hverdagen til din målgrupper er det ingen tvil om hvor de skal handle når de trenger produkter og tjenester som din bedrift leverer. 
 
Her er våre fem grunner for at en podkast kan være en god ide for deg og din bedrift .

1. Du gir ut nyttig informasjon

Starter du en podkast produserer du et stort arkiv med kunnskap rundt din bransje som din målgruppe kan lytte på når de vil.
 
Her kan du intervjue eksperter som forteller om sine historier fra bransjen og hva de tror framtiden bringer. Du kan også snakke om dagsaktuelle temaer og gjestens prosjekter.

Du kan legge opp temaer som dere skal snakke om i podkasten som som er tilpasset deres bransje.

Her kan du diskutere temaer som

“Leietakerne krever mer i dag en tidligere” (Eiendomsforvalter),

“Hva betyr digitalisering for din bedrift?” (IT-leverandør),


Hvordan skape et nytt sentrum” (Eiendomsutvikler),

“Hvordan forberede deg på en korreksjon i markedet” (Bank),

“Framtiden for oppdrettsnæringen” (Fiskeoppdrett) eller

“Utfordringer med på bygge Nordlyskatedralen” (Entreprenør).

Publiserer du en gang i uken i et år har du raskt 52 podkaster, som er en stor kilde til kunnskap som vil være svært attraktivt for din målgruppe. 

2. Langforms innhold

Noen podkaster krever mer forarbeid en andre, men det er den enkleste metoden til å produsere lengre former av innhold til din målgruppe.
 
Det er ikke ofte man får sjansen til å høre inn på en “privat” samtale mellom to eller flere personer fra din bransje. Her blir din målgruppe med i samtalen med deg og din gjest på en veldig personlig måte. Du og dine lyttere får lære fra de beste ved å høre hva de har å fortelle.

Du kan også kutte opp podkasten til mindre kortere versjoner du publiserer i sosiale medier som kan være i form av video eller lyd. Dette fører til at flere får med seg noe av innholdet på podkasten og dette kan være en inngang for nye lyttere. Prøv å let etter interessante snutter fra samtalen som varer i mellom 10-100 sekunder.
 

Podkastene kan du gjøre tilgjengelig i kanaler som Apple Podcast, Spotify, SoundCloud, Facebook og YouTube.

Zoom H6 Handy Recorder

3. Knytt nye kontakter

Når du inviterer nye gjester til din podkast blir den potensielle gjesten oppmerksom på deg og din merkevare. Aksepterer de invitasjonen skaper du en vinn-vinn situasjon for begge parter. Du gir gjesten din synlighet i sosiale medier og på nett, mens gjesten kommer med kunnskap fra sin bransje.

Dette er en god mulighet for gjesten til å promotere sin bedrift for omverden og opplyse om datoer til kommende arrangementer.

DS1 bordstativ for mikrofon

4. Du bygger tillit

En podkast hjelper med å sterke tilliten fra dine lyttere til din merkevare.

De som lytter har ofte noe til felles med de som snakker eller merkevaren de representerer. Hører de på flere av dine podkastene, blir de mer kjent med deg som person.

Målgruppen din har en større sannsynlighet for å kjøpe fra en de kjenner, i motsetning til en fremmed.

5. Forbedrer dine kommunikasjons ferdigheter

Når du spiller inn podkaster regelmessig vil du snakke med mange forskjellige typer personer, som vil kreve hver sitt fra deg som intervjuer. Noen gjester er komfortabel, mens andre kan det ta litt tid før de blir komfortabel foran mikrofonen.

Det vil være din jobb å få gjesten komfortabel slik at de fremstår fra deres beste side. Dette vil forbedrer dine kommunikasjonsferdigheter på privaten, på jobb og hvis du skal snakke i det offentlige.

Røde NT1-A studio kit